Link do naszego Facebooka

CUKRZYCA istotnym problemem zdrowotnym XXI wieku

Cukrzyca jest przewlekłą chorobą, której przyczyną jest zaburzenie wydzielania insuliny. Niedobór insuliny prowadzi do zaburzeń w zakresie wykorzystania glukozy przez komórki organizmu, co powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi. Cukrzyca charakteryzuje się także zaburzeniami metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek.
Szacuje się, że obecnie na świecie, na cukrzycę choruje ok. 175 milionów ludzi na całym świecie. Około 10% z nich to chorzy na cukrzycę typu 1 zwana również cukrzycą insulinozależną lub młodzieńczą. Charakteryzuje się ona bezwzględnym brakiem insuliny, wytwarzanej przez komórki beta znajdujące się w trzustce. Brak komórek beta może być wrodzony lub komórki te mogą zostać zniszczone przez wirus, atak ze strony własnego układu odpornościowego lub przez czynniki chemiczne zawarte w pożywieniu lub lekach.

Najczęstsze objawy cukrzycy:

Integralną częścią kompleksowego leczenia cukrzycy typu 1 obok przyjmowania insuliny i prawidłowego odżywiania się jest wysiłek fizyczny.
Aktywność fizyczna wywiera bardzo korzystny wpływ na poprawę naszego stanu zdrowia: wzmacnia serce i polepsza sprawność przepływu krwi w naczyniach krwionośnych, zwiększa szansę na normalizację ciśnienia tętniczego krwi, zmniejsza stężenie „złego” cholesterolu a jednocześnie zwiększa stężenie „dobrego cholesterolu”, poprawia siłę mięśni, zręczność i sprawność ruchową, podwyższa odporność naszego organizmu, poprawia gęstość kości i zmniejsza zagrożenie osteoporozą, zwiększa możliwości wentylacyjne płuc, sprzyja odchudzaniu i utrzymaniu należnej masy ciała.

W przypadku osób chorych na cukrzycę typu 1 systematyczne podejmowanie wysiłku fizycznego sprzyja:

a tym samym:

Dla osoby chorej na cukrzycę najlepsze są wysiłki tlenowe, podczas których więcej tlenu dociera do pracujących mięśni: marsze, pływanie, wioślarstwo, jogging, aerobik, tenis, jazda na rowerze, taniec, gry zespołowe narciarstwo. Nie są wskazane wysiłki o charakterze statycznym. W przypadku młodych, rozwijających się mężczyzn, którzy chcą poprawić swoja muskulaturę na siłowni, proponuje się stosowanie małych obciążeń przy zwiększonej ilości powtórzeń.
JEŚLI JESTEŚ CHORY powinnieneś aktywnie uczestniczyć w lekcjach wychowania fizycznego i starać się poza szkołą systematycznie podejmować aktywność fizyczną np. w postaci uprawiania jakiejś dyscypliny sportowej. Bardzo ważne jest przy tym abyś znał reakcje swojego organizmu na intensywny wysiłek fizyczny.
Zarówno niskie, jak i wysokie poziomy glukozy we krwi stanowią przeciwwskazanie do rozpoczęcia ćwiczeń, do czasu normalizacji stężeń glikemii.

Nie powinieneś rozpoczynać wysiłku, jeżeli stężenie cukru we krwi jest:

Pamiętaj!!!

Rozpoczynając wysiłek fizyczny powinieneś mieć przy sobie porcję szybko wchłanialnych węglowodanów – np. glukozę, kilka kostek cukru, słodki napój.

Ta strona korzysta z plików Cookie. Jak to?!

Ta strona używa plików Cookie, tzw. 'ciasteczek' w celu sprawnego działania. Jeśli nie chcesz aby były one zapisywane na Twoim komputerze, możesz wyłączyć tę funkcję w opcjach przeglądarki.

Zamknij